Rad 5

BMW rad 5 či BMW 5 je automobil vyššej strednej triedy, ktorý od roku 1972 vyrába nemecká automobilka BMW. V súčasnosti sa vyrába jeho šiesta generácia vo variantoch sedan a kombi. Je druhým najpredávanejším automobilom BMW po rade 3, pričom predstavuje približne 50% zisku spoločnosti. Dňa 29. januára 2008 bol vyrobený 5 miliónty automobil radu 5, a bol to 530d sedan vo farbe Carbon Black Metallic.

E28E28E28E28E28E28E28

1.Generácia (E12)

5. rada debutovala v roku 1972 na frankfurtskom autosalónu, kde boli predstavené modely BMW 520 a BMW 520i, osadené 4-valcovým motorom, poskytujúcim 115 resp. 130 konských sil. Súčasne bol týmto predstavený nový systém značení vozidiel BMW, kde prvé číslo určuje modelovú radu a následujúce dve informujú o objemu motoru. Neopakovateľný design všetkých automobilov BMW sedemdesiatych rokov stanovil francúzsky designer Paul Bracq. V druhom roku výroby bol na trh uvedený prvý model s šesťvalcovým motorom – BMW 525, s výkonom 145 konských síl. Úsilie o postupné zvyšovanie výkonov motorov bolo jedným z hlavných dôvodov rozširovania modelovej rady v nasledujúcich rokoch.

1980_BMW_528i_E12_Sedan_For_Sale_Front_resize


2.Generácia (E28)

E28 bola 2. generácia radu 5 vyrábaná v rokoch 1982 až 1988. V roku 1981 nahradila BMW E12 a v roku 1988 ju nahradila 3. generácia BMW E34.

E28


3.Generácia (E34)

Sériová výroba modelu E34 sa začala vo februári 1988 a bol vyrábaný až do júna 1996, kedy ho nahradil model E39.
Tretia generácia radu 5 získala ocenenia za bezpečnosť a spoľahlivosť, a bola považovaná za jedno z najelegantnejších automobilov svojej doby.

E34


4.Generácia (E39)

BMW E39 bol jedným z najúspešnejších automobilov BMW, s niekoľkými rozdielnymi modelmi. Natrvalo získal miesto v zozname 10Best magazínu Car and Driver. Bol považovaný za etalón svojej triedy, a magazín Consumers Reports dal modelu 530i najvyššie hodnotenie vôbec. Naftové motory dostupné v európskych modeloch poskytujú veľký krútiaci moment a hladký chod pri lepšej ekonomike. Úplne prvý E39 zišiel z montážnej linky vo februári 1995.

E39


5.Generácia (E60)

BMW E60 bol piatou generáciou radu 5. Jeho štýl (navrhnutý BMW dizajnérom Davidom Arcangelim) a mnohé z jeho pokročilých funkcií vyvolali rozporuplné reakcie. E60 predstavuje významný krok vpred v technológii oproti predchádzajúcej generácii. Kontroverzné rozhranie iDrive má elektronickú kontrolu nad všetkými aspektami vozidla od pruženia cez jas interiérových svetiel až po rozdielne teplotné zóny v kabíne. Automobil je vybavený radom bezpečnostných prvkov ako adaptívne svetlomety či asistent rozjazdu do kopca; je tiež vybavený systémom Trailer Stability Program, ktorý pomáha pri ťahaní prívesu či karavanu. Ďalšie možné vybavenie tvorí aktívny tempomat a aktívne riadenie.

E60


6.Generácia (F10)

Šiesta generácia radu 5 (BMW F10) mala svoju premiéru 23. novembra 2009 ako model roku 2010. Platforma je založená na rade 7 (F01); vylepšenia obsahujú duálne guľové lichobežníkové zavesenie (ktoré nahradilo vzpery MacPherson používané predtým) a zadné viacprvkové zavesenie. K pohonnému ústrojenstvu patrí ZF8HP automatická prevodovka, turbodúchadlom prepĺňaný radový šesťvalec N55 a osemvalec twin-turbo N63. Rovnako ako 3 rad aj v tejto generácií sa začalo vyrábať elektrické auto s názvom ActiveHybrid.

l_BMW_5 Series_VVSCV1_5de

Modely:

F10 – Sedan
12

F11 – Kombi
12

F07 – Gran Turismo
12

F10 ActiveHybrid – Elektrický motor
12


Video

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>